laptop op een desk

Hoe kom je bovenaan in Google? 5 manieren

Hoe Kom Je Bovenaan In Google?

Het is een prangende vraag van veel mensen die bezig zijn met content marketing: hoe kom ik bovenaan in Google? Het antwoord op die vraag is niet eenduidig te geven. Wel zijn er verschillende wegen die leiden naar een vermelding in de topposities van de zoekresultaten. In dit blog lees je er 5.

 

Optie 1: Goede content schrijven

De slimste manier om bovenaan in Google te komen, is door je website te vullen met goede blogs en artikelen. Als je content goed genoeg wordt bevonden door de zoekmachines, tonen ze die vanzelf hoger. Toegegeven: dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij SEO komt ontzettend veel kijken. Denk aan domeinautoriteit, backlinks en ‘het algoritme’. Check vooral mijn andere blogs als je hier meer over wil weten.

Voordeel: gratis (nadat je de tekst hebt geschreven)
Nadeel: van veel factoren afhankelijk

 

Optie 2: Adverteren via Google Adwords

De simpelste en zekerste manier om bovenaan te komen in Google, is door ervoor te betalen. Via Google Adwords kun je instellen op welke zoekterm je naar boven wil komen, met welke tekst en hoeveel je hiervoor bereid bent te betalen. De hoogste bieder per klik krijgt de bovenste positie. Achter de schermen spelen nog meer factoren een rol, maar in een notendop is dit hoe Adwords werkt.

Voordeel: succes verzekerd
Nadeel: duur

 

Optie 3: Concrete vragen beantwoorden

Mensen die naar een zoekmachine gaan, zoeken vaak een concreet antwoord op een concrete vraag. Aan jou de taak om die vraag te achterhalen én te beantwoorden. Doe je dit het beste van iedereen, dan beloont Google je met een zogenaamde featured snippet. Dit is het kader dat nog boven de eerste zoekresultaten staat. Hierin staat een stuk tekst van ongeveer 50 woorden met het antwoord op de zoekvraag en een link naar je website.

Voordeel: je staat écht bovenaan
Nadeel: hoge concurrentie

 

Optie 4: Video’s plaatsen op YouTube

Webpagina’s zijn al lang niet meer de enige resultaten die Google toont. Steeds vaker krijgen zoekers YouTube-video’s aanbevolen in hun zoekresultaten. Is het onderwerp van jouw blog makkelijk uit te werken tot een video of ben je überhaupt groter fan van video dan van tekst? Plaats je content dan op YouTube. Geef de video een goede titel en beschrijving mee om beter vindbaar te zijn.

Voordeel: andere concurrenten
Nadeel: tijdsintensief

 

Optie 5: Google Mijn Bedrijf

Nóg een onderdeel dat Google steeds vaker toont in de zoekresultaten: bedrijfspagina’s. Elk bedrijf kan zo’n Google Mijn Bedrijf-pagina aanmaken. Zorg ervoor dat je je belangrijkste zoekterm (bijvoorbeeld: ‘tekstschrijver’) op de pagina vermeldt. Jouw pagina komt vooral naar boven bij lokale zoekopdrachten (bijvoorbeeld: ‘tekstschrijver Den Bosch’). Hoe completer je pagina, hoe groter de kans dat je een vertoning in de zoekresultaten krijgt.

Voordeel: makkelijk aan te maken
Nadeel: geen verkeer naar specifieke pagina’s

Maak hier meteen je eigen bedrijfspagina aan

 

Ook bovenaan staan in Google?

Als je organisch (oftewel zonder betaald adverteren) bovenaan wilt staan, is er helaas geen vast recept om dit te bereiken. Kwaliteit van je content en doorzettingsvermogen qua bloggen geven de grootste kans op succes. Maar net zoals je zonder pannen niet kunt koken, heb je voor een goede SEO-score meer nodig dan een mooie tekst. Zorg er in elk geval voor dat je website technisch gezien in orde is. Vanuit daar kun je verder bouwen aan een website waar bezoekers blij van worden.


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *